Tjänsteleveranssystem är stabila genom att alla de deltagande, inklusive de som drar nytta av tjänsterna, känner tillfredsställelse över att medverka…
Steget vidare från en bortglömd tanketradition – om pionjären Mary Parker Follett.
Gunnela Westlander, professor emeritus vid det nedlagda Arbetsmiljöinstitutet, har på Carlssons Förlag gett ut en bok, som introducerar oss svenska…
Professioners koppling till en värdegrund
Det finns en uttalad önskan hos många yrkesgrupper att de skall uppfattas som en profession. Detta är också något som…
Om att förmedla sociala erfarenheter genom exempel
Vi har lång erfarenhet av att språket inte räcker till när det gäller att förmedla goda exempel på mänsklig samverkan.…
Tankar om samarbetsuppgiften
Det är viktigt att kunna särskilja de interaktiva processer som tillhör samarbetsuppgiften från de som tillhör själva produktionsuppgiften. De första…
Tjänsten ”Clearinghouse” en introduktion
Samarbetsdynamik har allt sedan sin start erbjudit en tjänst som bygger på principen ”clearinghouse”. Tjänsten är inte en traditionell konsultation,…
Om ”framing”
Ett särskilt problem är att språkbruk enligt George Lakoff – se ”Don´t think of an elephant. Know your values and…
De interaktiva fenomenens ontologi
I slutet av 1960-talet deltog jag i utbildningar som fokuserade på de interaktiva fenomenen. Då öppnade sig en ny värld…
Vilka rationaliteter kan användas för social koordinering?
I en tidigare artikel redovisas en dimension i arbetsterapeutisk behandling som var obeaktad. Denna dimension hade att göra med behovet…
Paradigmskiftets kriser, konflikter och eländen
Konflikter mellan judar och palestinier har blossat upp igen. Diktatorer härjar. Våldshandlingar, förtryck. förföljelser och krig förekommer överallt i världen.…
Ett nytt organisatoriskt landskap
Den tjänstedominanta logiken är en direkt konsekvens av de förändringar i samhället som vuxit fram sedan den industriella revolutionen. Den…
Möten som bygger på systemförståelse och sensemaking
Möten blir meningslösa och improduktiva om vi använder en språkdräkt och ett samtalsmönster som inte är lämpat för det vi…